Protokół przedślubny
Jeżeli ceremonia zaślubin ma odbyć się w kościele katolickim to para narzeczonych musi dokonać kościelnych formalności, do których należy protokół przedmałżeński.
Na około rok przed ślubem w parafii, w której przyszła młoda para chce zawrzeć związek małżeński, można ustalić datę ślubu.
Wszystkie formalności dopełniane są około trzy miesiące przed ślubem.
Następnie po dostarczeniu wszystkich wymaganych dokumentów, ksiądz w rozmowie z narzeczonymi, spisuje protokół rozmów kanoniczno – duszpasterskich, zwany protokołem przedślubnym lub przedmałżeńskim.
W protokole jest wiele pytań i dobrze jest je wcześniej poznać i się do nich przygotować ponieważ narzeczeni często niepotrzebnie się stresują tą rozmową. Naprawdę warto wspólnie z przedyskutować wcześniej zagadnienia i pytania zawarte w protokole tym bardziej, że protokół przedślubny to rodzaj ankiety, która pozwala ustalić, czy nie ma przeszkód do zawarcia małżeństwa w kościele katolickim.
Oto pytania, które znajdziecie w protokole przedślubnym.
I. Dane personalne
- Nazwisko (panieńskie i poprzednio używane)
- Imiona
- Imię i zawód ojca
- Imię, nazwisko panieńskie matki
- Dowód osobisty (seria, nr., miejsce i data wydania)
- Data i miejsce urodzenia
- Data i adres parafii chrztu
- Rok i parafia i Komunii św.
- Rok i parafia bierzmowania
- Miejsce i adres stałego zamieszkania
- Miejsce, czas okres i adres tymczasowego zamieszkania
- Miejsce, adres parafii i czas okres poprzedniego zamieszkania
- Miejsce i adres zamieszkania rodziców
- Stan cywilny (wolny, wdowiec, cywilnie związany, rozwiedziony)
- Wykształcenie
- Zawód
- Wyznanie (obrządek)
- Czy uznaje zasady moralności chrześcijańskiej?
- Czy rozumie potrzebę modlitwy, przystępowania do sakramentów św. i uczestniczenia we Mszy św.?
- Czy zamierza przed ślubem w sposób świadomy przystąpić do sakramentu pokuty i przyjąć Komunię św.?
- Czy ukończył katechizację (podstawową, ponadpodstawową, przedmałżeńską)?
- Od jak dawna narzeczeni się znają?
- Czy i od kiedy są zaręczeni?
- Czy rodziny narzeczonych się znają?
- Czy rodzice i opiekunowie wiedzą o zamiarze małżeństwa?
- Czy wyrażają zgodę? Jeżeli nie to dlaczego?
II. Przeszkody małżeńskie
Przeszkoda niezdolności fizycznej (kan. 1084)
- Czy narzeczony/a nie ma wątpliwości co do stanu swojego zdrowia?
- Czy uważa, że będzie mógł/mogła mieć własne dzieci?
- Czy nie ma wątpliwości co do zdolności do współżycia małżeńskiego?
Przeszkoda węzła małżeńskiego (kan. 1085)
- Czy nie zawierał/a małżeństwa z inną osobą?
- Jeżeli tak, to w jaki sposób małżeństwo to przestało istnieć?
- Czy nie zawierał/a związku cywilnego z inną osobą?
- Jeżeli tak, to w jaki sposób związek ten przestał istnieć?
- Kiedy i dlaczego nastąpił rozwód?
- Czy z poprzedniego małżeństwa lub związku cywilnego wynikają zobowiązania względem współmałżonka, dzieci lub innych osób?
Przeszkoda występku (kan.1090)
- Czy narzeczeni znali się przed śmiercią współmałżonka?
- Co było powodem śmierci?
- Czy któryś z narzeczonych nie jest współwinnym tej śmierci?
Przeszkoda pokrewieństwa (kan. 1091)
- Czy narzeczeni są spokrewnieni w jakim stopniu?
Przeszkoda powinowactwa (kan. 1092)
- Czy narzeczeni nie są powinowatymi w linii prostej?
Przeszkoda przyzwoitości publicznej (kan. 1093)
- Czy narzeczeni nie pozostawali z krewnymi drugiej strony w związku małżeńskim nieważnym lub w konkubinacie?
Przeszkoda pokrewieństwa prawnego (kan. 1094)
- Czy między narzeczonymi nie zachodzi stosunek rodzicielstwa lub rodzeństwa na skutek adopcji prawnej?
Przeszkoda święceń (kan. 1087)
- Czy narzeczony nie przyjął święceń diakonatu lub kapłaństwa?
Przeszkoda wieczystego i publicznego ślubu czystości (kan. 1088)
- Czy narzeczeni nie składali wieczystego i publicznego ślubu czystości w instytucie zakonnym? * Dotyczy tylko katolików obrządku wschodniego
Przeszkoda pokrewieństwa duchowego (kan. 811 KKKW)
- Czy narzeczeni nie pozostają względem siebie w jakiejś relacji w związku z sakramentem chrztu?
III. Wady oświadczenia woli zawarcia małżeństwa
Jedność (wyłączność), nierozerwalność, sakramentalność małżeństwa, dobro potomstwa (kan. 1055, 1-2; 1056)
- Czy chce zawrzeć małżeństwo zgodnie z nauką Kościoła jako jedno i nierozerwalne do śmierci?
- Czy wewnętrznie zgadza się z nauką Kościoła co do nierozerwalności i wierności? Jeżeli nie, dlaczego?
- Czy dopuszcza rozejście się czy separację w wypadku trudności w małżeństwie?
- Czy chce przyjąć potomstwo w małżeństwie i po katolicku je wychować?
- Czy przyjmuje zasady etyki katolickiej w planowaniu rodziny?
Niezdolność do przyjęcia obowiązków małżeńskich (kan. 1095)
- Czy w rodzinie nie było wypadków choroby psychicznej?
- Czy narzeczeni są przekonani o własnym zdrowiu psychicznym? (kan. 1095, n. 1) Czy mają zdolność do rozeznania oceniającego co do istotnych praw i obowiązków małżeńskich? (kan. 1095, n. 2)
- Czy nie cierpią na przewlekłe lub dziedziczne choroby, o których wzajemnie nie wiedzą? (kan. 1095, n. 3)
- Czy nie nadużywają alkoholu lub innych środków odurzających? Czy nie są od nich uzależnieni? Czy druga strona o tym wie?
Warunek (kan. 1102)
- Czy są stawiane jakieś wymagania, od których uzależnia się zawarcie lub trwanie małżeństwa?
- Czy wymagania te nie mają formy warunku? Czy warunek ten dotyczy przeszłości, teraźniejszości czy przyszłości?
- Jakie jest stanowisko drugiej strony w tej sprawie?
Przymus (kan. 1103)
- Czy narzeczeni sami dobrowolnie podjęli decyzję zawarcia małżeństwa?
- Komu zależy na zawarciu tego związku?
- Czy nie ma nacisku ze strony rodziny lub otoczenia, np. względy materialne, społeczne, obawa zniesławienia?
- Czy nie ma innych okoliczności przymusu, np. bojaźń z szacunku dla rodziców?
Umyślne wprowadzenie w błąd (kan. 1098)
- Czy narzeczeni nie tają przed sobą okoliczności mogących zakłócić wspólnotę życia małżeńskiego, np. niepłodności, nałogów, zobowiązań finansowych?
IV. Małżeństwa mieszane z braćmi odłączonymi, z niechrześcijanami, z niewierzącymi i niepraktykującymi – kan. 1086; 1124-1129.
Pytania dla strony katolickiej:
- Czy zdaje sobie sprawę, że zgodne pożycie w małżeństwie jest zagrożone z powodu różnic w sprawach najbardziej wewnętrznych, czego z racji zaangażowania uczuciowego się nie dostrzega?
- Jak postąpi w wypadkach konfliktowych, gdy żadna ze stron nie będzie chciała ustąpić, np. w sprawach moralnych i religijnego wychowania dzieci?
- Czy zgodzi się na postępowanie wbrew prawu Bożemu, czyli na życie grzeszne dla zachowania wspólnoty w małżeństwie?
Pytania dla strony niekatolickiej:
- Czy zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnicy poglądów, różnej oceny moralnej w wielu sprawach?
- Czy zdaje sobie sprawę z naturalnego obowiązku tolerancji względem przekonań i zobowiązań strony katolickiej?
- Czy zna obowiązki sumienia współmałżonka?
- Czy uznaje jedność i nierozerwalność małżeństwa oraz jego cele:
wspólne dobro małżonków oraz zrodzenie i wychowanie potomstwa?
W przypadku małżeństw mieszanych obrządkowo:
- jeśli narzeczony jest obrządku wschodniego:
Czy narzeczona chce przejść na obrządek narzeczonego? - jeśli narzeczona jest obrządku wschodniego:
Czy któraś ze stron chce przejść na obrządek drugiej strony?
Uwaga:
w przypadku małżeństwa z niekatolikiem lub osobą nieochrzczoną (z wyjątkiem odstępców od Kościoła katolickiego) należy wypełnić formularz nr 4 (w trzech egzemplarzach) oraz nr 12 lub 12A i 27A; w przypadku odstępców od Kościoła katolickiego oraz osób niepraktykujących należy wypełnić formularz nr 5 (w trzech egzemplarzach).
V. Duszpasterska rozmowa z narzeczonymi
- Rozmowę ustalono na dzień ……………..
- Rozmowę przeprowadził ksiądz (diakon) ………….
VI. Dokumenty
- Metryka chrztu św.
- Świadectwo ukończenia katechezy przedmałżeńskiej
- Prośba o wygłoszenie zapowiedzi
- Odpis aktu małżeństwa z USC. Nr dokumentu …………….
- Zaświadczenie konkordatowe. Nr dokumentu z USC ……………
Niektóre pytania mogą wydawać się niepotrzebne, jednak w sytuacji, gdy para ubiega się o unieważnienie małżeństwa, protokół może być ważnym dowodem w postępowaniu. Być może lista pytań ulegnie poszerzeniu o pytania ze sfery intymnej pary – wszystko po to, aby już na tym etapie ograniczyć rosnącą ilość wniosków o unieważnienie małżeństwa.